I Delstat Hessen er kysten klar
Efter at have foretaget en grundig konkurrentanalyse af din løsning i Hessen, ved du nu at der er meget få konkurrenter. Måske vil du være first mover.
Men hvad med Bayern og Saarland?
De tyske konkurrenter er de hårdeste nødder at knække
Det er dog ikke umuligt. Det gælder om at have styr på deres strategi. Hvad gør de? Hvor er de synlige og hvad er deres parametre?
Brug tyskerne som kompas
Om nogen ved hvordan man skal sælge og lægge en strategi i Tyskland er det tyskerne selv. De kender alle faldgruber, geografiske områder samt kulturen.
Det er derfor en god ide at følge med på både Xing men også i tyske medier.
Sydtyskland er “familiestaten”
80% af sydtyske virksomheder er familieejede.
Disse virksomheder kender alt til lokalområderne og har sat sig på det meste af lokalområdet. Det er dog ofte at de forbliver i lokalområdet og derfor kun er en konkurrent i deres nærområder.
De har en forkærlighed for familieejede virksomheder, også dem fra udlandet.
Derfor vil familieejede virksomheder gerne være samarbejdspartnere eller kunder i en virksomhed der ligeledes er familieejet. Det er altså en stor fordel for din virksomhed hvis den er et familiefortagende.
Polen, Ungarn, Schweiz, Østrig og Kina er udenlandske konkurrenter
Dette skyldes bl.a. beliggenheden. De er alle naboer på nær Kina.
Det er sjældent at Tyskland får muligheden for at opdage en dansk virksomhed som ny leverandør, idet danske virksomheder satser mere på Norden,
Hvis danske virksomheder ville markedsføre sig selv mere i Tyskland, vil de let kunne ryste de udenlandske konkurrenter af sig, idet Danmark har langt højere kvalitet og knowhow at byde på.
Hvilket mindset har dine konkurrenter?
Det tager tid at sætte sig ind i alle konkurrenters tankegang, men det er tiden værd.
Når først du har erfaret hvordan dine konkurrenter tænker og hvordan de handler er du kommet et godt stykke længere.
Hvordan brander dine konkurrenter sig?
Følgende punkter kunne her være relevante
- Har de en webshop?.
- Går de igennem forhandlere?
- Markedsfører de sig via influencers?
- Hvilken medier er de på?
- Benytter de sig af annoncekampagner?
- Hvilken platforme bruger de?
- Laver de storytelling på medierne?
Listen er lang, men efter en grundig konkurrentanalyse får du svar på alle spørgsmål.
Strategisk Eksport elsker at “spionere” på konkurrenter
Derfor kan vi hjælpe dig med at finde dine værste konkurrenter, deres mindset og ikke mindst hvilken parametre de arbejder ud fra.
Strategisk Eksport og Salgs nyhedsbrev omhandler brancher og nye tendenser i Tyskland. Skulle du være interesseret i at modtage nyhedsbrevet ganske vederlagsfrit , er du meget velkommen til at skrive til mig på intern@seogs.dk
Gå til
https://strategiskeksportogsalg.dk/kontakt/
eller skriv dit navn i kommentar under dette opslag