Har du kunder nok?
Der findes den type underleverandør som blot følger sine kunders ønsker og egentlig ikke ønsker forandringer.
De er tilfredse med de 3-4 storkunder de har.
Ofte er det dem som kaster håndklædet i ringen, når en kunde pludselig forsvinder fra bundlinjen.
”Man malker koen til der ikke er mere mælk”
Denne sætning kom fra en god sparringspartner for Strategisk Eksport og Salg.
Den dag der ikke er mere mælk tilbage. Er der så andre køer? Svaret er ”nej”
Dermed farvel til virksomhedens livsværk.
Tænker ikke langsigtet
Disse underleverandører tænker desværre ikke langsigtet.
Dette kan skyldes mange ting
Ofte er det fordi de ikke tør gå ud over kanten, og de føler sig trygge med de kunder de har.
De har simpelthen ikke ressourcerne til at tage andre kunder ind.
Min sparringspartner har en klar holdning til dette.
“hvis du vil lykkedes med din virksomhed SKAL der være ressourcer til at finde nye kunder”.
Underleverandører kan blive valgt fra.
Hvis du som underleverandør ikke har fulgt med i din branche, er der andre konkurrenter der har.
I værste tilfælde skifter din trofaste kunde dig ud med konkurrenten, fordi de har fulgt tendensen og kan tilbyde noget som du ikke kan.
Hvis man som underleverandør ikke er til at rokke, ja, så ender man ofte på denne måde.
Hvad var målet da du som underleverandør oprettede dit firma?
Min kloge sparringspartner oplyser at han tit udfordrer sine klienter ved at stille dem spørgsmålet
Hvad var din plan da du oprettede dit cvr-nummer?
Ofte må klienten indrømme, at de slet ikke var der hvor de er nu.
Kunderne havde flyttet dem. Det var ikke dem selv der havde flyttet sig, men de havde ladet sig flytte af kunderne.
De havde mistet deres mål og plan for virksomheden, og lod sig styre i stedet for at styre.
Den anden type underleverandør
De tænker anderledes og ønsker forandring.
De ønsker ikke at følge kundens ønsker, men er derimod målbevidste om at finde kunder der kan tilpasse sig deres løsning, altså omvendt.
Disse underleverandører har mulighed for selv at sætte deres pris og betingelser.
Egenprodukt og overlevelse
Ved at udvikle dit Egenprodukt, vil du altid være sikret, fordi du kan tilbyde noget, selvom dine standard kunder skulle svigte, og du vll kunne finde en anden type kunder.
Vær ikke bange for at ændre kurs
Hvis du synes at du sidder fast som underleverandør, er det en god ide at ændre kursen og blive den der bestemmer over dit produkt og ikke omvendt.
Strategisk Eksport og Salg kan hjælpe dig med at komme på en anden kurs.
Strategisk Eksport og Salgs nyhedsbrev omhandler brancher og nye tendenser i Tyskland. Skulle du være interesseret i at modtage nyhedsbrevet ganske vederlagsfrit , er du meget velkommen til at skrive til mig på intern@seogs.dk
Gå til
https://strategiskeksportogsalg.dk/kontakt/
eller skriv dit navn i kommentar under dette opslag