Tror du KUN at distributøren sælger din løsning?
- Sælger distributøren/agenten også konkurrenternes løsning?
- Er distributøren loyal overfor dine produkter/løsning?
Ved distributøren/agenten nok om din løsning til at forhandle den?
- Skal du bruge unødvendig tid på at oplære ham?
- Er kendskabet til fordelene ved dit produkt/løsning stort nok til at sælge?
Hvor godt kender distributøren/agenten slutbrugeren?
- Er kendskabet til slutbrugerens holdning stor nok?
- Kommer budskabet videre til dig?
Hvordan sælger distributøren/agenten din løsning?
- Kender du distributøren/agentens salgsproces?
- Kan du forsvare salgsmetoden?
Har du styr på distributørens/agentens salgsflow?
- Er der produkter du slet ikke ved, i hvilken retning de bevæger sig?
- Er der produkter/led i din løsning, hvor salgstallene er usynlige?
Små komponenter og led i en løsning er okay.
Drejer din løsning sig om mindre komponenter/produkter som i forvejen ikke er omsætningsstærke, og som godt kan tåle et tab, såfremt en af ovennævnte udfordringer skulle opstå, er distributør/agent som salgskanal sikkert nok.
Derimod er det ikke nogen god løsning såfremt dine produkter/løsning er komplicerede og meget dyre. Her vil et tab være katastrofalt, og her bør du nok overveje om dette er den korrekte salgskanal.