Giver din distributør dig nyttige oplysninger om slutbrugeren?

Uanset om du har valgt at lade dine produkter gå igennem hænderne på en agent eller på en distributør, vil der altid være udfordringer, ligefrem direkte ulemper forbundet med dit valg.

Derfor er det vigtigt at du er opmærksom på følgende punkter;

Tror du KUN at distributøren sælger din løsning?

  • Sælger distributøren/agenten også konkurrenternes løsning?
  • Er distributøren loyal overfor dine produkter/løsning?

 

Ved distributøren/agenten nok om din løsning til at forhandle den?

  • Skal du bruge unødvendig tid på at oplære ham?
  • Er kendskabet til fordelene ved dit produkt/løsning stort nok til at sælge?

 

Hvor godt kender distributøren/agenten slutbrugeren?

  • Er kendskabet til slutbrugerens holdning stor nok?
  • Kommer budskabet videre til dig?

 

Hvordan sælger distributøren/agenten din løsning?

  • Kender du distributøren/agentens salgsproces?
  • Kan du forsvare salgsmetoden?

 

Har du styr på distributørens/agentens salgsflow?

  • Er der produkter du slet ikke ved, i hvilken retning de bevæger sig?
  • Er der produkter/led i din løsning, hvor salgstallene er usynlige?

 

Små komponenter og led i en løsning er okay.

Drejer din løsning sig om mindre komponenter/produkter som i forvejen ikke er omsætningsstærke, og som godt kan tåle et tab, såfremt en af ovennævnte udfordringer skulle opstå, er distributør/agent som salgskanal sikkert nok.

Derimod er det ikke nogen god løsning såfremt dine produkter/løsning er komplicerede og meget dyre. Her vil et tab være katastrofalt, og her bør du nok overveje om dette er den korrekte salgskanal.